1. Aanmelding & Intakefase
Wanneer je je aanmeldt bij onze dienst, plannen we een eerste oriëntatiegesprek in. Dit is een belangrijk moment om kennis te maken en jouw hulpvraag te verkennen.
- Als je twee keer niet aanwezig bent op een gepland oriëntatiegesprek (zonder te verwittigen of minder dan 2 werkdagen vooraf), dan wordt je zorgtraject afgesloten.
- Wil je toch nog een afspraak?
Bel ons gerust opnieuw. We verbinden je dan met een hulpverlener, of vragen je om terug te bellen tijdens het aanmeldingsuur (elke werkdag van 11u tot 12u).
Samen bekijken we dan je eerdere afwezigheden, je motivatie en je hulpvraag. Op basis daarvan wordt beslist of een nieuwe afspraak mogelijk is.
➤ Is dat niet het geval? Dan informeren we je over andere mogelijkheden voor hulp.
➤ Bij justitiële cliënten brengen we ook de justitie-assistent op de hoogte van de afsluiting.
2. Tijdens de Behandeling
Een goed verloop van de behandeling vraagt inzet van beide kanten. Daarom:
Aanwezigheid is belangrijk
Bij de start van de therapie bespreken we waarom het belangrijk is om aanwezig te zijn en op tijd te verwittigen bij afwezigheid.
Justitiële cliënten worden er ook op gewezen dat afwezigheden worden gemeld aan hun justitie-assistent.
Wat bij afwezigheid?
De therapeut maakt samen met jou afspraken over wat er gebeurt bij een gemiste afspraak.
Wanneer je afwezig bent zonder te verwittigen zal je voor de sessie moeten betalen.
3. Opvolging van Aanwezigheden
We houden je aanwezigheid bij in ons systeem.
Hulpverleners krijgen hiermee een overzicht van cliënten die het vaakst afwezig zijn.
Dit helpt ons om cliënten die vaak afwezig zijn snel te herkennen en het belang van regelmatige deelname te bespreken.
Heb je vragen? Neem dan contact op met je hulpverlener.